تبلیغات
درگاه برنامه ریزی اجتماعی، منطقه ای، شهری و علوم اجتماعی - آنها و زلزله ی آذربایجان: فرهنگ نیکو کاری، فرهنگ ریا کاری

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

کاربر مهمان، خوش آمدید!

منوی اصلی
لینکهای سریع

آرشیو ماهانه
دی 1392
آذر 1392
شهریور 1392
مرداد 1392
تیر 1392
خرداد 1392

.:: لیست کامل آرشیو ماهانه ::.


لینک دوستان

حرفه ای ترین قالب های وبلاگ
پرتال جامع علوم انسانی
وبسایتی برای آموزش نرم افزار gis
پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور
یوزر و پسورد سایتهای علمی
انجمن علمی رفاه اجتماعی ایران
منابع و کتابشناسی علوم اجتماعی
توسعه شهری
لینک وب سایت بانک پرسشنامه های علوم اجتماعی
مفاهیم روشی و آماری و مدل سازی برای روش تحقیق
آمار لحظه به لحظه جمعیت و دیگر شاخص های دنیا
مجله اینترنتی گویا آی تی
اخبار برنامه ریزی شهری و معماری
مرکز اطلاعات تخصصی مدیریت شهری
انجمن جامعه شناسی ایران
از زندگی(وبلاگ دکتر شیرین احمدنیا)
دکتر هادی خانیکی
دکتر مقصود فراستخواه
دکتر جواد طباطبائی
دکتر سمیه نوحیدلو
دکتر حسن محدثی
انسان شناسی و فرهنگ

.:: لیست کامل لینکستان ::.


لوگوی دوستان


آمار بازدید
نویسندگان :
» rahman farahani

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


آنها و زلزله ی آذربایجان: فرهنگ نیکو کاری، فرهنگ ریا کاری

مرتبط با : بیشتر بدانیم

 زلزله ی آذربایجان این روزها به نحوی در کانون توجه رسانه ها بوده است. اما به نظر می رسد مواجه ی با این حادثه با گذشت چندین روز  هنوز در فضای ” باید همین الان دست به کار شویم” به سر می برد. این فضای واکنشی زود، تند، سریع ممکن است راه را برای تحلیل های ما در حوزه ی اندیشه در اضلاع مختلف قضیه، بن بست کند. این فضا ی ” باید همین الان دست به کار شویم”، بستر مناسبی را برای شکل دهی دو رفتار فرهنگی متفاوت و بعضا تواءمان فراهم کرده است...... http://www.8pic.ir/images/q9zc8jl2py66wj4vssvs.jpg
این اورژانسی بودن مواجهه ی ما با زلزله ی آذربایجان از یک طرف بستری را برای فرهنگ « نیکوکاری » فراهم کرده است که از پایگاه و نگاه های مختلفِ بشر دوستانه، مذهبی، اخلاقی، قومیتی، زبانی، میهنی و … توانسته است افرادی را دعوت کند که بی سر و صدا و بدون اداو اوار، هرچه سریع تر به همیاری هم نوعان خود بشتابند. دعوت افرادی که نه کج خلقی می کنند نه از این کلاه به دنبال نمدی هستند و نه بازاری دارند. رفتار شناسی این افراد -که کم هم نیستند-  را با گزاره هایی مثل ” برای رضای خدا” یا ” چو عضوی به درد آورد روزگار..” می شناسیم.
اما آن روی سکه مساله ی دیگری ست. به نظر می رسد به عیار کسانی که آن روی سکه زلزله ی آذربایجان  تصویرشان ضرب شده است نمی توان اعتماد زیادی داشت.
عده ایی که با توسل به مفهوم « نیکوکاری» پشت مساله های دیگری پنهان می شوند.
بازاریانی که شعارشان این است که؛ ” تبلیغات هزینه نیست “، زلزله ی آذربایجان را بهترین بازار برای معرفی محصولات تجاری خود مثل آب معدنی، چایی، دستمال کاغذی، کنسرو و.. دیده اند. اما همراه با ژستی خیرخواهانه. اینان که  در تمام سال تلاششان این است که چگونه رقیب تجاری خود را به زمین بزنند و انحصار بازار را به دست بگیرند اینبار با همان شعار زیر پوستی “تبلیغات هزینه نیست”، پشت نقابی از اشک و آه یقه های سفید خود را مرتب می کنند و به کمک ماکنیزم های عوام گرایانه به کمک قربانیان و آسیب دیدگان می شتابند که بهترین مشتری های این روزها محسوب می شوند.
دسته ایی دیگر هم هستند که از زاویه ایی دیگر ریا کاری می کنند. اینان  ایدئولوژی های زبانی و قومیتی خود را پشت مفهوم خیرخواهانه ی « نیکوکاری» پنهان کرده اند و زلزله ی آذربایجان را به مثابه بازار ایدئولوژی دریافته اند که می توان به راحتی و بدون هزینه در آن تبلیغ کرد. و این فضا را میدان خوبی برای مانور های قومیتی و زبانی  می بینند که  ممکن است منجر به  دامن زدن به  اختافات قومیتی و خشونت های نمادین قومیت گرایی و برتری جویی قومیتی شود.
اما این نمایش ریاکارانه، بازیگران دیگری نیز داشته است. عده ایی در به در به دنبال فضایی برای کسب شهرت در نظام نمادین فرهنگ می گشتند. اینان این فضا را بهترین فرصت دیدند که  می توانند زود و تند و سریع محصولات فرهنگی و ادبی و صوتی و تصویری خود را به مخاطبین حی و حاضر غالب کنند و تا می توانستند این فرصت را غنیمت شمردند.
این عرصه بازیگران دولتی و غیر دولتی، رسمی و غیر رسمی، روشنفکر و عامه، هنرمند و غیر هنرمند و… زیاد داشته است.
اما به نظر می رسد زلزله ی اذربایجان در عین حال که آدم های شریف ی را  به خود دید که نوع دوستی و تقویت حس هم بستگی اجتماعی را منجر شدند، از سویی پشت سنگر مفهوم بزرگی به نام « نیکوکاری» عرصه را برای «ریا کاری» و  قلاب اندازی به مخاطب و مشتری آماده، در دسترس و گوش به زنگی  فراهم کرد که  متاثر بود و احساسات رقیقی داشت.
این یادداشت در روزنامه ی اعتماد به تاریخ ۲۸ مرداد به چاپ رسیده است و در راستای همکاری روزنامه ی اعتماد با سایت انسان شناسی و فرهنگ منتشر می شود.

برچسب ها : زلزله ی آذربایجان,فرهنگ نیکو کاری,فرهنگ ریا کاری,

نوشته شده توسط rahman farahani در یکشنبه 5 شهریور 1391

نظرات ()

مطالب پیشین

» مجموعه مقالات دکتر حسن کامران
» فراخوان مقاله برای چاپ در نشریه علمی پژوهشی برنامه ریزی شهری و منطقه ای
» مجموعه مقالات دکتر احمد پوراحمد
» مجموعه مقالات دکتر محمدرضا پورمحمدی
» مجموعه مقالات دکتر حسنعلی فرجی سبکبار
» مجموعه مقالات دکتر حمید شایان
» مبانی و معیارهای تكنیك چیدمان فضا (كاربست تطبیقی:محلات دولتخانه و ملاصدرای شمالی اصفهان)
» دانشگاه های معتبر اروپائی و امریکائی ارائه دهنده رشته های برنامه ریزی منطقه ای ، شهری، اجتماعی ، توریسم
» ارائه چارچوب روش شناختی به منظور ارزیابی محیطی منطقه‎ای(REA) و اجرایی نمودن دستوركار محلی مطالعه موردی: منطقه سهند در استان آذربایجان شرقی
» ارزیابی و مقایسه چهار سناریوی مختلف مدل كاربری زمین از نوع مدل گرین - لاری
» رویكرد انسان در جا به جایی سكونتگاه ها در برنامه های آبادانی منطقه ای
» برنامه ریزی راهبردی بحران های طبیعی كلانشهر ها (مطالعه موردی: مجموعه شهر تبریز)
» مقایسه شاخص های پایداری شهر كوچك دهدشت با نظام شهری كشور با تاكید بر توسعه پایدار شهری
» سنجش تاثیرات گسترش گردشگری بر ابعاد توسعه پایدار مطالعه موردی: شهرستان هشترود
» بررسی تاثیر توریسم تاریخی- فرهنگی برتوسعه پایدار شهری همدان

» لیست کامل مطالب ارسالی


درباره


این وبگاه در صدد ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات با دانشجویان برنامه ریزی اجتماعی - منطقه ای و شهری و علوم اجتماعی می باشد.
مدیر وبلاگ: rahman farahani



لوگوی ما



جستجو


پیوند های روزانه

شهرساز
قرآن کریم
مرکز آمار ایران
پژوهشکده مطالعات راهبردی
مرکز مطالعات بین المللی صلح
مرکز پژوهشی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه
پژوهشکده علوم و فناوری اطلاعات ایران
کتابخانه الکترونیکی وزارت امورخارجه
کتابخانه دیجیتالی دید
مرکز آموزش و پژوهش سیما
مرکز ایرانشناسی نیویورک
موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
شبکه دانشیار
مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی
محمد قائد
خسرو ناقد
اندیشه سرا
اقتصاد ایرانی
باشگاه اندیشه
دیپلماسی ایرانی
فلسفه نو (سایت تخصصی فلسفه)
انجمن علوم سیاسی ایران
کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه و حکمت
نصور(آرشیو مقاله های فارسی)
خانه کتاب اشا
نشریه راهبرد
هفته نامه پنجره

.:: لیست کامل پیوندهای روزانه ::.

.:: ارسال پیوند ::.

 


Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by urbanplaningcenter